2007-11-21

Installation av VS2008

Jag tog ett helhetsgrepp runt installationen och tog bort allt som hade med VS2005 att göra, dvs SDK-er, dokumentation och så vidare. Efter detta installerade jag VS2008 och då började problemen. Dessa visade sig exempelvis när jag skapade ett webprojekt med 3.5 som mål och inte ens den web.config som automatgenererades var ok. Råkade även ut för att WYSIWYG webeditorn inte kunde ladda något så enkelt som en button. Hur löser man nu detta frågar ni? Tja, jag försökte allt och då menar jag verkligen allt.. ominstallation av hela VS, repair av allt möjligt, ta bort div hotfixar till Vista, återställa vissa SDK, ominstallera IIS, ominstallera .NET.. inget fungerade!

Som tur är så fungerade system restore briljant!! Vem kunde tro att den funktionen faktiskt kunde fungera?! Med min gamla VS2005 med tillbehör tillbaka på burken funkade VS2008 fint som tusan =D

Läxa: Avinstallera INTE VS2005 innan installation av VS2008 (kanske inte heller efter)

Av vad jag läst på olika forum så kan detta bero på en SP till NET2.0 (denna finns att ladda ned från microsoft och där står det att den hör till Vista men själva installationen vägrar köra på vista.. go figure) Såg att vissa rapporterat detta på connect.microsoft.com men de blev stängda med cannot reproduce.

Hur som helst så rockar VS2008 så fega inte bara pga mitt bloggande!!

1 kommentar:

Johan Dewe sa...

Funkade fint för mig att avinstallera VS2005 innan jag körde in 2008:an. Jag hade väl tur, antar jag. :-)